Schuimspaan

Sunday, January 13, 2008

Vrijdag heb ik mijn verjaardagscadeau van Bertus gekregen, met een beetje vertraging weliswaar, maar het was absoluut het wachten waard!
Ik zeur hem al minimaal een jaar aan zijn kop over een schuimspaan. Ja, een s-c-h-u-i-m-s-p-a-a-n.


Schuimspanen werden, volgens The Medieval Household, gebruikt om stukken voeding (vlees/groenten, etc) te verwijderen uit stoofpotten. De schuimspaan zou de vleeshaak (die min of meer dezelfde functie had) naar het einde van de middeleeuwen toe uit de keuken verdrongen hebben. Op de laatste afbeelding in deze post zie je dat ze soms ook samen werden gebruikt.


Archeologische vondsten van die dingen kwam ik voor de eerste keer tegen in de boeken van het Museum of London (zie foto hieronder). Vorig jaar lag er ook een gedeeltelijk examplaar op een tentoonstelling in Aalst. Deze vondsten dateren overigens wel allemaal uit de eerste en tweede helft van de 15e eeuw.



Ook is er ten minste één afbeelding van in de Luttrell Psalter, wat aantoont dat schuimspanen in elk geval ook reeds bekende gebruiksvoorwerpen waren in de 14e eeuw.

Bertus vond ook nog een leuke geschreven bron voor schuimspanen, in een rekeningpost uit 1456 van een van de hoven van Frank van Borselen: 'Item noch drie scuimspanen ende 3 ijseren lepelen coste t samen 20 g.'
Mijn schuimspaan is een combinatie tussen twee verschillende vondsten uit Londen. Hij is gemaakt uit messing en de diameter meet 18 cm.


*Isis is blij*

You Might Also Like

4 reacties | replies

Subscribe