"Van huven..."

Sunday, November 02, 2008

In mijn vorige post stond al iets over mijn plannen om een linnen huve of kapje te maken. Vrijdagavond toen ik het nieuws las dat Ename (Week van de Smaak) misschien toch doorgaat, ben ik er dan maar eens aan begonnen.

1. Tacuinum Sanitatis, c.1390, Paris, BNF, MS. Lat. Acq. 1673, fol. 11r.
2. Les Cent Nouvelles Nouvelles, Frankrijk, c.1475-1500, Glasgow University, MS Hunter 252, fol. 186r.
3. Liturgische kalender uit Kamerijk, 1275-1300, Den Haag, KB, 76 J 18, fol. 211v.

Kapjes zijn relatief regelmatig te zien in laat middeleeuwse manuscripten (zie boven), uit vrijwel heel Europa. Afbeelding 2 is interessant omdat je daar kunt zien hoe de constructie van het kapje in elkaar zit, met duidelijk een lusvormig lint aan de hoekjes bevestigd. Op afbeelding 3 zie je duidelijk een (sier)naad lopen op de achterkant van het hoofd.
Ook in geschreven bronnen vinden we vermeldingen van huves voor vrouwen (het woord huve wordt ook gebruikt als benoeming voor mannenkapjes).

Item off twe vrouwespersonen sick onder een ander dat huvete afftogen kijflicken, dat is vijff marck, Westerw. Landr. 53, 3 (Bron: Middelnederlandsch Woordenboek).

Van huven, die sy voir mire vrouwen gecoft hadde, Oorl. v. Albr. 308 (Bron: Middelnederlandsch Woordenboek).

4. Kapje van de Heilige Birgitta, Birgittinessenklooster Uden.
5. Detail, kapje van de Heilige Birgitta, Birgittinessenklooster Uden.

Een oorspronkelijk middeleeuws kapje (met een datering vermoedelijk tussen 13e en de 16e eeuw) bevindt zich in het Birgittinessenklooster in Uden, waar het wordt bewaard als een reliek van de Heilige Birgitta van Zweden. Voor meer informatie over dit kapje en vrouwenhuves in de middeleeuwen in het algemeen zie:
Dahl, C.L. & I. Sturtewagen, 2008, The Cap of St. Birgitta, Medieval Clothing and Textiles vol. IV, pp. 99-129.

6. Mijn reconstructie (nevermind de neuspiercing, make-up en moderne kleding)

Hierboven mijn reconstructie van het kapje. Het is een vereenvoudigde versie van het originele Birgitta kapje (zonder het borduurwerk). Mijn bedoeling is om op termijn een zijden versie van het kapje te maken met borduurwerk. Voor zijden kapjes zijn in geschreven bronnen verschillende aanwijzingen te vinden. Hierover op zijn tijd meer...

You Might Also Like

0 reacties | replies

Subscribe