Naaien

Monday, June 17, 2013

Op 15 juni hebben Vera en ik in Archeon genaaid. In het pottenkoopmanshuis, op het forum, in de AT, overal werd genaaid. Keihard. Het was fantastisch.




Archeon had een jaarlijks textielweekend georganiseerd. In voorgaande jaren was dit redelijk druk maar helaas waren wij, naast een vrouw die een winkeltje met wollen truien en mutsjes runde, de enige attractie. Ik heb nog meegedaan met de historische modeshow.



Omdat het zo rustig was, zijn we wel aardig opgeschoten met onze naaiwerkjes. Vera was bezig met de eerste opzet voor linnengoed voor haar personage Elle, de echtgenote van mijn personage, dat ik Siegher Abellyenss heb herdoopt (ik vond Cesarius toch wat al te dramatisch). Ze heeft in een dag een schort, een hoofddoek en een bandje om die hoofddoek aan te bevestigen gemaakt, met de kanttekening dat ze liever een gefronst schort wilde maar dat waarschijnlijk binnen een evenement vies zou maken, en een Birgitta-kapje, maar dat ze eerst beter wil begrijpen hoe dat moet worden gemaakt. Ondanks deze kanttekening was ze dus flink productief.


  



Een stuk sneller in elk geval dan ik was met mijn tussendoor-projectje: een remake van mijn hoedje dat ik tussen 2004 en 2011 gedragen heb maar dat vreemd genoeg op een dag verdwenen bleek te zijn.


 In loving memory of my hat


In elk geval, het gemis lag mij zwaar en ook mijn nieuwe trommelvormige hoedje kon het intense verdriet niet volledig wegnemen. Daarbij schijnt de zon me in het gezicht zonder dat handige puntje.  Ontevreden over deze situatie heb ik een nieuwe gemaakt, met een nog puntiger puntje, een ingevoegd amandelvormig topje (de originele was te smal naar mijn zin) en gevoerd met stug grijs linnen, en afgewerkt met fijne blauwe wol. Het resultaat is tamelijk naar mijn tevredenheid. Hij moet nog wat in vorm komen en wat pluis verliezen, maar dan zal ik er ook weer als vanouds van kunnen genieten.




Deze hoedjes werden gedragen door redelijk welgestelde lieden maar komen in wat plattere vorm ook voor bij eenvoudiger volk. Ze zijn met name populair in de periode rond 1340-1350, maar ook in 1380 zijn ze nog in gebruik (zie eerste afbeelding). Qua vorm lijkt de mijne het meest op die van afbeelding 4, de processie van flagellanten (een miniatuur uit een Frans manuscript waarvan verdere details mij onbekend zijn), maar de overige afbeeldingen tonen aan dat dit niet een specifiek aan deze groep gebonden hoofddeksel was. Uiteindelijk staat een weldadiger versierde en hogere versie nog op de verlanglijst. 








 Wat documentatie - Boven: Bartolo di Fredi, Aanbidding der Wijzen, ca 1380
Onder: Lorenzetti, Effecten van het goede bewind, ca 1340, Codex Manesse, f14v: Markgraf Heinrich von Meißen, ca 1340, en een Franse miniatuur met flagellanten, details onbekend.


 Orcagna, Triomf van de dood, 1348

In elk geval, Vera en ik hebben ons goed vermaakt. Het was aardig weer (zonnig en redelijk warm, hoewel het flink waaide), het was rustig maar er kwam toch nog wat publiek, zodat onze aanwezigheid niet volkomen zinloos was, en het was leuk om eens wat oude bekenden onder de Archeotolken te zien.

Op zondag ben ik zelf nog even geweest, vooral voor de modeshow, en heb ik een kopje koffie gedronken met Wouter Nicolai.





Laurens Feijten, 17 juni 2013

Foto's: Vera Bos en Laurens Feijten. Behalve die van mijn oude hoedje, die is in Archeon gemaakt in, like, 2009, maar ik weet niet meer door wie.

You Might Also Like

3 reacties | replies

Subscribe