Work in progress: kleding voor een eenvoudige burgervrouw II

Saturday, August 30, 2008

Hier vinden jullie mijn eerste postje over mijn nieuwe plannen voor een set kleding. Ondertussen is er weer al wat vooruitgang.
Ik ben bezig geweest met het maken van een bandgeweven boord van ca. 2 cm breed voor het afwerken en verstevigen van sommige naden langs de binnenzijde van mijn grijze rock (de stof die ik daarvoor ga gebruiken zie je in het onderste plaatje, die zonder ruitjes).



De bandjes zijn geweven met naturel en lichtgroen linnen. Ik heb 21 draden opgespannen voor de schering.




Duidelijk bewijs voor de afwerking met bandweefsel langs de binnenzijde van kleding is er niet echt (toch niet bij mijn weten). Informatie over de afwerking van naden met gewone reepjes stof is ook niet al te duidelijk, meer info daarover vind je hier. Maar... Bandweefsel wordt wel vaak gevonden. Aangezien mijn grijze stof niet echt viltachtig is rafelt ze een beetje en ik zou niet willen dat mijn naden kapot gaan. Ik wil het bandweefsel gebruiken om de naden aan het armsgat te verstevigen. Die naad is best gevoelig voor scheuren/rafelen, omdat er nog wel eens wat druk op komt te staan. Doordat aan de mouw de patroondelen afgerond zijn, is het niet eenvoudig om de naad op een andere manier netjes af te werken. De andere rechte naden van de jurk ga ik op de 'gewone' manier afwerken.

You Might Also Like

0 reacties | replies

Subscribe